RADIO WITLOOF

LUISTERT NU 24 OP 24 NAAR RADIO WITLOOF (BONHEUR), ons eigen piraten-radiostationneke.

Want we gaan voorbij aan geluid, chaque heure - RADIO WITLOOF (BONHEUR).

Dagelijkse programmatie

TOFFE plaatjes kunt gij aanvragen bij diverse uitzendingen door 'n maileke te sturen naar: radio@witloof.nl.


ZWART-WIT LOOF TV

De meest opmerkelijke bewegende beelden van België, elken' dag verse nieuwe herbewerking…

Jacques Brel - Mathilde [1964]

03.01.2019

Jacques Romain Georges Brel [Schaarbeek, 8 april 1929 - Bobigny [Parijs] - 9 oktober 1978] was een Belgische zanger, componist en tekstschrijver die in de vroege jaren zestig uitgroeide tot een internationale vedette. Na zijn afscheid van het podium in 1967 was hij enige tijd actief als filmacteur en -regisseur. Tijdens het belangrijkste deel van zijn carrière werkte hij intensief samen met de componisten François Rauber en Gérard Jouannest.

De legendarische Jacky Ickx, rode Ferrari 312B & Nürburgring

01.01.2019

Jacques Bernard [Jacky] Ickx [Brussel, 1 januari 1945], Belgisch autocoureur. Hij was actief in Formule 1, langeafstandsraces en woestijnrally's.


Formule 1

Ickx haalde 8 F1-Grands Prix binnen: Frankrijk in 1968; Duitsland en Canada in 1969; Oostenrijk, Canada en Mexico in 1970; Nederland in 1971 en nog eens Duitsland in 1972, daarnaast de onofficiële Grand Prix' "Rindt Memorial" in 1971 [Ferrari B312] en de "Race of the Champions" in 1974 [Lotus 72].


Formule 2


Ickx behaalde naast de Formule 1 ook grote overwinningen in de Formule 2: In 1967: GP van Crystal Palace, GP van Zandvoort en de GP van Rome [Vallelunga] met een Matra MS - FVA. In 1970: Salzburgring en Langenlebarn met een BMW 270.


Endurance

Zes overwinningen in de 24 uur van Le Mans [1969, 1975, 1976, 1977, 1981 en 1982]; 24 uur van Spa-Francorchamps [1966]; 24 uur van Daytona [1972]; 12 uur van Sebring [1969,1972]; de 1000 km van Spa-Francorchamps [1967, 1968, 1974, 1982 en 1983]; Monthléry [1967]; Monza [1972, 1973 en 1976]; Oostenrijk [1972]; Nürburgring [1973 en 1983]; Imola [1976]; Brands Hatch [1972, 1977 en 1982].


Woestijnraces

In 1983 wint hij Paris-Dakar.


Beroemde overwinning

Ickx' meest bekende overwinning is de 24 uur van Le Mans in 1969. Hij startte daar met Jackie Oliver in een verouderde Ford GT40, inferieur ten opzichte van de nieuwe Porsche 917. Voor de race had Ickx protest laten horen tegen de in die tijd nog gebruikelijke Le Mans-start, waarbij de coureurs de baan rennend oversteken om in hun auto te springen, deze te starten en de race aan te vangen. Daar veiligheidsgordels, om tijd te winnen, niet werden aangesnoerd leidde deze start tot levensgevaarlijke situaties.

Ickx weigerde bij de start om net als zijn collega's zo snel mogelijk te vertrekken, en liep doodgemoedereerd de baan over, stapte zijn wagen in, snoerde zichzelf goed in de veiligheidsgordels en ging natuurlijk als allerlaatste van start.

Het gelijk van Ickx bleek snel; al in de eerste ronde van de race verongelukte John Woolfe met zijn privé ingeschreven Porsche 917. Hij had geen veiligheidsgordels omgedaan bij de start.

Ickx en Oliver wisten steeds verder naar voren te komen in hun Ford GT40. Het laatste uur van de race wisten ze aan te sluiten bij de koploper in de race; de Porsche 908 van het team Hermann/Larrouse. De strijd ging door tot de laatste ronde, toen Ickx, op het eind van de vijf kilometer lange Hunnaudières-rechtelijn, de Porsche wist in te halen door gebruik te maken van het slipstreameffect nadat hij deze eerder had laten passeren door benzinepech te veinzen. Hij ging op kop de Mulsanne-bocht in en hield de leiding vast om de overwinning met het miniemste verschil ooit op te eisen.

De overwinning van Ickx in deze race leidde ertoe dat de organisatoren van de 24-uursrace van Le Mans beslisten dat er voortaan niet meer gestart mocht worden op de traditionele Le Mans-manier, omwille van de veiligheid.

De overwinning wordt, net als de overwinning van Juan Manuel Fangio op de Nürburgring in 1957 als een der grootste overwinningen in de geschiedenis van de autosport.